Mijn kennis, ervaring en inzicht gebundeld.

Bert HendriksBlog, Boekreview

Met veel trots heb ik een boek mogen uitbrengen van de training verbindend leiderschap. Een verslag van een leiderschapsreis in 2019 en 2020 waarin ik de leiders van Omrin www.omrin.nl mocht meenemen in mijn ervaringen, geleerde lessen en visie over leiderschapsontwikkeling. Een reis die we gestart is in het Klimcentrum Noardwand van Leeuwarden vanuit het inzicht, dat als je mensen wil ontwikkelen je moet zorgen voor een veilige (leer) omgeving. En als je dan leert en ‘valt’, je zeker weet dat je wordt opgevangen (je fouten mag maken).  Het is een boekwerk van de in de trainingen gebruikte sheets, oefeningen en tests. 

In februari 2019 had ik het eerste kennismakingsgesprek met Gerrit Jan Vernhout over leiderschap en leiderschapsontwikkeling. Over de ontwikkelingen en uitdagingen van de toekomst waar Omrin mee te maken ging krijgen en hoe ze ervoor konden zorgen dat de leiders van Omrin daarvoor in hun leiderschap waren toegerust. Dus trainen omdat men al goed was en de uitdagingen van de toekomst aan kunnen. Een prachtige vraag en opdracht waaraan ik met veel passie, energie en enthousiasme heb gewerkt en nog mag werken. 

Het was voor mij telkens een uitdaging om een training te ontwikkelen en te geven die aan zou sluiten bij dat wat er voor de leiders en organisatie Omrin nodig was. Dat is ook een deel van mijn motto: niet doen wat men vraagt, maar doen wat nodig is. Een uitdaging ook om het voor iedereen passend te maken en te laten aansluiten, ploegleider of directeur. Geen cursus met vastomlijnde instructies, oefeningen en opdrachten, maar een training in basis en me laten leiden door dat wat de groep, team en bedrijf nodig heeft. Dat had tot gevolg dat ik regelmatig een deel van de training heb ingeruimd voor vragen en/of uitdagingen die op dat moment de aandacht vroegen. En telkens vragen naar feedback en geleerde lessen. Trainen is immers ook voorleven en leidershap bedrijven.

Leiderschap is voor mij:

De leider van vandaag gaat het gesprek aan en zend en ontvangt. Hij kan naar de teamleden luisteren (en naar de bredere context en andere stakeholders). Hij stelt zich open voor kritiek die zijn eigen teamleden (jouw directe ‘ondergeschikten’) op jou zullen hebben: die kritische ‘opwaartse feedback’ moet je niet alleen kunnen ‘hebben’ (verdragen) – je moet er zelfs voor zorgen dat je die blijft krijgen van je mensen en stimuleren dat ze feedback blijven geven. Alleen dan blijft jouw leiderschap vitaal en voorkom je dat het eenrichtingsverkeer (enkel ‘zenden’) en daarmee ondoeltreffend wordt.’

Het is niet eenvoudig om kritiek te ontvangen, dat mag/kun je ontwikkelen en leren zien dat het niet gaat om jou als persoon maart om wat je doet.  Als kritiek je raakt, heb als lerende leider, te onderzoeken waarom het je raakt.  Waarschijnlijk zijn er gedragspatronen, overtuigingen of onverwerkte emoties aan het werk. 

Ik wil alle directeuren (het DB), de werkgroep en leiders bedanken en specifiek Gerrit Jan Vernhout. Het sparren met hem over de ontwikkelrichting van Omrin en wenselijke onderdelen van het leiderschapsprogramma hebben mij geholpen om steeds dat te doen wat nodig was. Daarnaast wil ik alle leiders bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen wat ervoor heeft gezorgd dat velen van hen zichzelf hebben laten zien en in het leerproces zijn gestapt.  Dat kon ook omdat we telkens de afspraak hadden: “what happens on the Turfhoeke, stays on the Turfhoeke”. 

Hartelijk dank,

Bert Hendriks, Gorredijk 2021

“Soms een leraar, altijd een leerling”

Share this Post